Kancelaria Radcy Prawnego
JarosĆaw Baraniak
ĆĂłdĆș, ul. PĂłĆnocna 37/2
tel. 690 519 875
poczta@kancelariabaraniak.pl
Zapisz siÄ na newsletter
Nazywam siÄ JarosĆaw Baraniak i jestem radcÄ prawnym. ProwadzÄ kancelariÄ prawnÄ w Ćodzi. Od wielu lat zajmuje siÄ sprawami zwiÄ zanymi z e-commerce. W razie pytaĆ zapraszam do kontaktu.
ZaĆoĆŒenie i prowadzenie sklepu internetowego wiÄ ĆŒe siÄ z wieloma aspektami prawnymi. ProwadzÄ c internetowÄ dziaĆalnoĆÄ, musimy mieÄ ĆwiadomoĆÄ praw, jakie przysĆugujÄ naszym klientom. Ustawa o prawach konsumentĂłw z dnia 30 maja 2014 roku (Dz.U.2014.827) nakĆada na przedsiÄbiorcĂłw prowadzÄ cych sprzedaĆŒ internetowÄ szereg obowiÄ zkĂłw informacyjnych. NiespeĆnienie ich moĆŒe wiÄ zaÄ z okreĆlonymi sankcjami. PowyĆŒsze wynika z tego, iĆŒ transakcje, o ktĂłrych mowa na wstÄpie, ze wzglÄdu na brak bezpoĆredniego kontaktu miÄdzy sprzedajÄ cym a kupujÄ cym, majÄ swojÄ okreĆlonÄ specyfikÄ. Regulacje muszÄ w wiÄkszym stopniu zabezpieczaÄ klienta przy zawieraniu transakcji. WĆaĆciwe sporzÄ dzenie regulaminu wymaga odpowiedniego przygotowania i wiedzy.
Z czego wynika obowiÄ zek sporzÄ dzenia regulaminu?
PrzedsiÄbiorca przed zawarciem umowy z konsumentem poza swoim lokalem lub na odlegĆoĆÄ, zobowiÄ zany jest do speĆnienia wielu tzw. obowiÄ zkĂłw informacyjnych. Przede wszystkim, sprzedawca musi w sposĂłb jasny i zrozumiaĆy poinformowaÄ swojego klienta o prawie odstÄ pienia od umowy, procedurze rozpatrywania reklamacji, czy kosztach zwrotu towaru w przypadku odstÄ pienia od umowy. Dlatego, najlepszym rozwiÄ zaniem jest sporzÄ dzenie regulaminu, zawierajÄ cego w sobie wszystkie niezbÄdne informacje. Co istotne, obowiÄ zkiem sprzedawcy jest rĂłwnieĆŒ wykazanie, iĆŒ wĆaĆciwie poinformowaĆ konsumenta o jego uprawnieniach. W zwiÄ zku z czym samo przygotowanie regulaminu i umieszczenie go na stronie internetowej to jeszcze nie wszystko. StÄ d bardzo czÄsto praktykÄ jest, iĆŒ konsument przed zĆoĆŒeniem zamĂłwienia musi potwierdziÄ zaznajomienie siÄ z z udostÄpnionym przez sprzedawcÄ regulaminem (np. zaznaczajÄ c odpowiednie okienko tzw. checkbox).
JeĆŒeli przedsiÄbiorca prowadzÄ cy sprzedaĆŒ internetowÄ nie speĆni opisanych wczeĆniej obowiÄ zkĂłw informacyjnych, UOKiK moĆŒe uznaÄ takie dziaĆania za praktykÄ naruszajÄ cÄ zbiorowe interesy konsumentĂłw. Taka sytuacja moĆŒe wiÄ zaÄ siÄ z bardzo dotkliwymi karami finansowymi - nawet do 10 % przychodĂłw za poprzedni rok rozliczeniowy. SpeĆnienie tego obowiÄ zku ma takĆŒe, inny aspekt. JeĆŒeli przedsiÄbiorca nie poinformowaĆ konsumenta o przysĆugujÄ cym prawie do odstÄ pienia od umowy prawo to wydĆuĆŒa siÄ z 14 dni do 12 miesiÄcy (!).
Przy sporzÄ dzaniu regulaminu naleĆŒy rĂłwnieĆŒ uwaĆŒaÄ, aby nie zawieraĆ on klauzul niedozwolonych, gdyĆŒ taka sytuacja rĂłwnieĆŒ moĆŒe naraziÄ przedsiÄbiorcÄ na okreĆlone konsekwencje. Takim przykĆadem bÄdÄ klauzule:
- wyĆÄ czajÄ ce odpowiedzialnoĆÄ przedsiÄbiorcy za niewykonanie lub nienaleĆŒyte wykonanie zobowiÄ zania
- uzaleĆŒnienie zawarcia, wykonania lub treĆci umowy od zawarcia innej umowy, niemajÄ cej bezpoĆredniego zwiÄ zku z umowÄ .
Jednak prawne obowiÄ zki ciÄ ĆŒÄ ce na przedsiÄbiorcy, ktĂłry prowadzi e-sklep to nie tylko stworzenie jasnego, przejrzystego i niezawierajÄ cego klauzul niedozwolonych regulaminu. AspektĂłw jest znacznie wiÄcej, jak na przykĆad kwestia przetwarzania danych osobowych kupujÄ cych. Sprzedawca internetowy przetwarza dane niezbÄdne do realizacji zamĂłwienia tj. imiÄ i nazwisko czy adres do wysyĆki.