TwĂłj e-mail:
Treƛć:
Wyƛlij
Wyƛlij
Formularz zostaƂ wysƂany — dziękujemy.
Proszę wypeƂnić wszystkie wymagane pola!

Kancelaria Radcy Prawnego

JarosƂaw Baraniak

ƁódĆș, ul. PóƂnocna 37/2

 

tel. 690 519 875

www.kancelariabaraniak.pl

poczta@kancelariabaraniak.pl

Zapisz się na newsletter

14 maja 2021
Kontynuujemy serie artykuƂów dotyczących niedozwolonych klauzul. W pierwszej częƛci wyjaƛniliƛmy czym są klauzule niedozwolone i jakie są konsekwencje ich stosowania. W tej częƛci przeanalizujemy postanowienia wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych,
04 marca 2021
Prowadząc dziaƂalnoƛć handlową w Internecie, naleĆŒy mieć przede wszystkim na względzie unikanie klauzul niedozwolonych. Pewnie wielu spotkaƂo się tym pojęciem, jednakĆŒe czy kaĆŒdy zdaje sobie sprawę czym dokƂadnie są i
20 grudnia 2020
JuĆŒ od 1 stycznia 2021 r. wejdą w ĆŒycie zmiany prawne, zgodnie z ktĂłrymi przedsiębiorca w okreƛlonych sytuacjach będzie traktowany jak konsument. Z tym oczywiƛcie wiÄ…ĆŒe się szerszych zakres uprawnieƄ,
14 maja 2021
Kontynuujemy serie artykuƂów dotyczących niedozwolonych klauzul. W pierwszej częƛci wyjaƛniliƛmy czym są klauzule niedozwolone i jakie są konsekwencje ich stosowania. W tej częƛci przeanalizujemy postanowienia wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych,
04 marca 2021
Prowadząc dziaƂalnoƛć handlową w Internecie, naleĆŒy mieć przede wszystkim na względzie unikanie klauzul niedozwolonych. Pewnie wielu spotkaƂo się tym pojęciem, jednakĆŒe czy kaĆŒdy zdaje sobie sprawę czym dokƂadnie są i
20 grudnia 2020
JuĆŒ od 1 stycznia 2021 r. wejdą w ĆŒycie zmiany prawne, zgodnie z ktĂłrymi przedsiębiorca w okreƛlonych sytuacjach będzie traktowany jak konsument. Z tym oczywiƛcie wiÄ…ĆŒe się szerszych zakres uprawnieƄ,

Nazywam się JarosƂaw Baraniak i jestem radcą prawnym. Prowadzę kancelarię prawną w Ɓodzi. Od wielu lat zajmuje się sprawami związanymi z e-commerce. W razie pytaƄ zapraszam do kontaktu. 

O mnie

14 paĆșdziernika 2020
e-commerce prawna obsƂuga e sklepu

ZaƂoĆŒenie i prowadzenie sklepu internetowego wiÄ…ĆŒe się z wieloma aspektami prawnymi. Prowadząc internetową dziaƂalnoƛć, musimy mieć ƛwiadomoƛć praw, jakie przysƂugują naszym klientom. Ustawa o prawach konsumentĂłw z dnia 30 maja 2014 roku (Dz.U.2014.827) nakƂada na przedsiębiorcĂłw prowadzących sprzedaĆŒ internetową szereg obowiązkĂłw informacyjnych. NiespeƂnienie ich moĆŒe wiązać z okreƛlonymi sankcjami. PowyĆŒsze wynika z tego, iĆŒ transakcje, o ktĂłrych mowa na wstępie, ze względu na brak bezpoƛredniego kontaktu między sprzedającym a kupującym, mają swoją okreƛloną specyfikę. Regulacje muszą w większym stopniu zabezpieczać klienta przy zawieraniu transakcji. WƂaƛciwe sporządzenie regulaminu wymaga odpowiedniego przygotowania i wiedzy.

 

Z czego wynika obowiązek sporządzenia regulaminu?

 

Przedsiębiorca przed zawarciem umowy z konsumentem poza swoim lokalem lub na odlegƂoƛć, zobowiązany jest do speƂnienia wielu tzw. obowiązkĂłw informacyjnych. Przede wszystkim, sprzedawca musi w sposĂłb jasny i zrozumiaƂy poinformować swojego klienta o prawie odstąpienia od umowy, procedurze rozpatrywania reklamacji, czy kosztach zwrotu towaru w przypadku odstąpienia od umowy. Dlatego, najlepszym rozwiązaniem jest sporządzenie regulaminu, zawierającego w sobie wszystkie niezbędne informacje. Co istotne, obowiązkiem sprzedawcy jest rĂłwnieĆŒ wykazanie, iĆŒ wƂaƛciwie poinformowaƂ konsumenta o jego uprawnieniach. W związku z czym samo przygotowanie regulaminu i umieszczenie go na stronie internetowej to jeszcze nie wszystko. Stąd bardzo często praktyką jest, iĆŒ konsument przed zƂoĆŒeniem zamĂłwienia musi potwierdzić zaznajomienie się z z udostępnionym przez sprzedawcę regulaminem (np. zaznaczając odpowiednie okienko tzw. checkbox).

 

Co grozi za brak regulaminu na stronie internetowej?

 

JeĆŒeli przedsiębiorca prowadzący sprzedaĆŒ internetową nie speƂni opisanych wczeƛniej obowiązkĂłw informacyjnych, UOKiK moĆŒe uznać takie dziaƂania za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentĂłw. Taka sytuacja moĆŒe wiązać się z bardzo dotkliwymi karami finansowymi - nawet do 10 % przychodĂłw za poprzedni rok rozliczeniowy. SpeƂnienie tego obowiązku ma takĆŒe, inny aspekt. JeĆŒeli przedsiębiorca nie poinformowaƂ konsumenta o przysƂugującym prawie do odstąpienia od umowy prawo to wydƂuĆŒa się z 14 dni do 12 miesięcy (!).

 

Przy sporządzaniu regulaminu naleĆŒy rĂłwnieĆŒ uwaĆŒać, aby nie zawieraƂ on klauzul niedozwolonych, gdyĆŒ taka sytuacja rĂłwnieĆŒ moĆŒe narazić przedsiębiorcę na okreƛlone konsekwencje. Takim przykƂadem będą klauzule:

- wyƂączające odpowiedzialnoƛć przedsiębiorcy za niewykonanie lub nienaleĆŒyte wykonanie zobowiązania

- uzaleĆŒnienie zawarcia, wykonania lub treƛci umowy od zawarcia innej umowy, niemającej bezpoƛredniego związku z umową.

 

Jakie inne obowiązki ciÄ…ĆŒÄ… na przedsiębiorcy prowadzącym sklep internetowy?

 

Jednak prawne obowiązki ciÄ…ĆŒÄ…ce na przedsiębiorcy, ktĂłry prowadzi e-sklep to nie tylko stworzenie jasnego, przejrzystego i niezawierającego klauzul niedozwolonych regulaminu. AspektĂłw jest znacznie więcej, jak na przykƂad kwestia przetwarzania danych osobowych kupujących. Sprzedawca internetowy przetwarza dane niezbędne do realizacji zamĂłwienia tj. imię i nazwisko czy adres do wysyƂki.

Obowiązek zamieszczenia regulaminu w e-sklepie.

DoƂączenie paragony do zwracanego towaru