TwĂłj e-mail:
Treƛć:
Wyƛlij
Wyƛlij
Formularz zostaƂ wysƂany — dziękujemy.
Proszę wypeƂnić wszystkie wymagane pola!

Kancelaria Radcy Prawnego

JarosƂaw Baraniak

ƁódĆș, ul. PóƂnocna 37/2

 

tel. 690 519 875

www.kancelariabaraniak.pl

poczta@kancelariabaraniak.pl

Zapisz się na newsletter

14 maja 2021
Kontynuujemy serie artykuƂów dotyczących niedozwolonych klauzul. W pierwszej częƛci wyjaƛniliƛmy czym są klauzule niedozwolone i jakie są konsekwencje ich stosowania. W tej częƛci przeanalizujemy postanowienia wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych,
04 marca 2021
Prowadząc dziaƂalnoƛć handlową w Internecie, naleĆŒy mieć przede wszystkim na względzie unikanie klauzul niedozwolonych. Pewnie wielu spotkaƂo się tym pojęciem, jednakĆŒe czy kaĆŒdy zdaje sobie sprawę czym dokƂadnie są i
20 grudnia 2020
JuĆŒ od 1 stycznia 2021 r. wejdą w ĆŒycie zmiany prawne, zgodnie z ktĂłrymi przedsiębiorca w okreƛlonych sytuacjach będzie traktowany jak konsument. Z tym oczywiƛcie wiÄ…ĆŒe się szerszych zakres uprawnieƄ,
14 maja 2021
Kontynuujemy serie artykuƂów dotyczących niedozwolonych klauzul. W pierwszej częƛci wyjaƛniliƛmy czym są klauzule niedozwolone i jakie są konsekwencje ich stosowania. W tej częƛci przeanalizujemy postanowienia wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych,
04 marca 2021
Prowadząc dziaƂalnoƛć handlową w Internecie, naleĆŒy mieć przede wszystkim na względzie unikanie klauzul niedozwolonych. Pewnie wielu spotkaƂo się tym pojęciem, jednakĆŒe czy kaĆŒdy zdaje sobie sprawę czym dokƂadnie są i
20 grudnia 2020
JuĆŒ od 1 stycznia 2021 r. wejdą w ĆŒycie zmiany prawne, zgodnie z ktĂłrymi przedsiębiorca w okreƛlonych sytuacjach będzie traktowany jak konsument. Z tym oczywiƛcie wiÄ…ĆŒe się szerszych zakres uprawnieƄ,

Nazywam się JarosƂaw Baraniak i jestem radcą prawny. Prowadzę kancelarię prawną w Ɓodzi. Od wielu lat zajmuje się sprawami związanymi z e-commerce. W razie pytaƄ zapraszam do kontaktu. 

O mnie

20 listopada 2020
e-commerce prawna obsƂuga e sklepu

Wielkimi krokami zbliĆŒa się jeden z najwaĆŒniejszych dni w ƛwiecie handlu. Wielkie okazje dla konsumentĂłw do tanich zakupĂłw, jak rĂłwnieĆŒ ogromna szansa dla sprzedawcĂłw na przyciągnięcie do siebie nowych klientĂłw. Jednym sƂowem - Black Friday! SprawdĆș jak swoją kampanię przeprowadzić zgodnie z prawem tak, aby dziaƂania nie naraziƂy Cię na przykre konsekwencje prawne.

 

Sztuczne zawyĆŒanie cen przed promocją - czy zgodne z prawem?

 

Powszechną praktyką staje się sztuczne zawyĆŒanie cen tuĆŒ przed Czarnym Piątkiem, aby je następnie w znaczny sposĂłb obniĆŒyć. Od razu naleĆŒy zaznaczyć, iĆŒ takie dziaƂanie nie jest zgodne z prawem! W tym miejscu naleĆŒy odwoƂać się do treƛci Ustawy o przeciwdziaƂaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Zgodnie z tą ustawą zakazane jest stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych. Jak to rozumieć?

 

Nieuczciwe praktyki rynkowe

 

ArtykuƂ 4 Ustawy stanowi, iĆŒ praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorcĂłw wobec konsumentĂłw jest nieuczciwa, jeĆŒeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i w istotny sposĂłb znieksztaƂca lub moĆŒe znieksztaƂcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta przed zawarciem umowy dotyczącej produktu, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu. Za nieuczciwą praktykę rynkową uznaje się w szczegĂłlnoƛci praktykę rynkową wprowadzającą w bƂąd, czyli taką, ktĂłra w jakikolwiek sposĂłb powoduje lub moĆŒe powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, ktĂłrej bez wprowadzenia w bƂąd by nie podjąƂ.

 

Do uznania, iĆŒ dane dziaƂanie jest nieuczciwą praktyką rynkową, niezbędną rzeczą jest kumulatywne speƂnienie dwĂłch powyĆŒej wskazanych przesƂanek: (1) sprzecznoƛci z dobrymi obyczajami oraz (2) istotnego znieksztaƂcenia lub moĆŒliwoƛci znieksztaƂcenia zachowania rynkowego przeciętnego konsumenta. Sztuczne zawyĆŒanie cen przed promocją z pewnoƛcią naleĆŒy uznać za sprzeczne z dobrymi obyczajami, gdyĆŒ wprowadza w bƂąd konsumenta, co do okolicznoƛci ksztaƂtowania się ceny w przeszƂoƛci. Tego rodzaju dziaƂanie wpƂywa rĂłwnieĆŒ na zachowanie konsumenta, ktĂłremu wydaje się, iĆŒ przeceniony produkt kosztowaƂ przed promocją duĆŒo więcej, w związku z czym chętniej dokona zakupu takiego towaru. Zatem jak widzimy, nie ulega wątpliwoƛci, iĆŒ praktyka sztucznego zawyĆŒania cen, nie jest zgodna z prawem. 

 

Sankcje w związku ze stosowaniem nieuczciwych praktyk rynkowych.

 

W sytuacja stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych konsumentowi przysƂugują poniĆŒej wskazane roszczenia:

 

  • zaniechania nieuczciwej praktyki;

  • usunięcia skutkĂłw nieuczciwej praktyki;

  • zƂoĆŒenia jednokrotnego lub wielokrotnego oƛwiadczenia odpowiedniej treƛci i w odpowiedniej formie;

  • naprawienia wyrządzonej szkody na zasadach ogĂłlnych, w szczegĂłlnoƛci ĆŒÄ…dania uniewaĆŒnienia umowy z obowiązkiem wzajemnego zwrotu ƛwiadczeƄ oraz zwrotu przez przedsiębiorcę kosztĂłw związanych z nabyciem produktu;

  • zasądzenia odpowiedniej sumy pieniÄ™ĆŒnej na okreƛlony cel spoƂeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej, ochroną dziedzictwa narodowego lub ochroną konsumentĂłw.

 

Roznoszenie ulotek, mailing, telemarketing - jakie wymagania naleĆŒy speƂnić?

 

Jak juĆŒ przygotowaliƛmy wszystkie promocje w naszym sklepie, kolejną rzeczą jest poinformowanie o tym naszych klientĂłw. JednakĆŒe i tu jest wiele aspektĂłw, na ktĂłre naleĆŒy zwrĂłcić uwagę. Zacznijmy od podstawy prawnej. ArtykuƂ 10 ust. 1-2 Ustawy o ƛwiadczeniu usƂug drogą elektroniczną stanowi, iĆŒ  zakazane jest przesyƂanie niezamĂłwionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą ƛrodkĂłw komunikacji elektronicznej, w szczegĂłlnoƛci poczty elektronicznej. Informację handlową uwaĆŒa się za zamĂłwioną, jeĆŒeli odbiorca wyraziƂ zgodę na otrzymywanie takiej informacji, w szczegĂłlnoƛci udostępniƂ w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny.

 

Zatem dziaƂania takie rozmowa telefoniczna lub wysƂanie maila z ofertą skorzystania z promocji, powinny być poprzedzone uzyskaniem zgody adresata na taki kontakt. Kontakt z klientem wiÄ…ĆŒe się natomiast z przetwarzaniem danych osobowych klientĂłw, ale o tym juĆŒ w kolejnych wpisach. 

Jak wƂaƛciwie przygotować się do Black Friday?

zawyĆŒanie cen przed promocjÄ