Kancelaria Radcy Prawnego
JarosĆaw Baraniak
ĆĂłdĆș, ul. PĂłĆnocna 37/2
tel. 690 519 875
poczta@kancelariabaraniak.pl
Zapisz siÄ na newsletter
Nazywam siÄ JarosĆaw Baraniak i jestem radcÄ prawny. ProwadzÄ kancelariÄ prawnÄ w Ćodzi. Od wielu lat zajmuje siÄ sprawami zwiÄ zanymi z e-commerce. W razie pytaĆ zapraszam do kontaktu.
Wielkimi krokami zbliĆŒa siÄ jeden z najwaĆŒniejszych dni w Ćwiecie handlu. Wielkie okazje dla konsumentĂłw do tanich zakupĂłw, jak rĂłwnieĆŒ ogromna szansa dla sprzedawcĂłw na przyciÄ gniÄcie do siebie nowych klientĂłw. Jednym sĆowem - Black Friday! SprawdĆș jak swojÄ kampaniÄ przeprowadziÄ zgodnie z prawem tak, aby dziaĆania nie naraziĆy CiÄ na przykre konsekwencje prawne.
PowszechnÄ praktykÄ staje siÄ sztuczne zawyĆŒanie cen tuĆŒ przed Czarnym PiÄ tkiem, aby je nastÄpnie w znaczny sposĂłb obniĆŒyÄ. Od razu naleĆŒy zaznaczyÄ, iĆŒ takie dziaĆanie nie jest zgodne z prawem! W tym miejscu naleĆŒy odwoĆaÄ siÄ do treĆci Ustawy o przeciwdziaĆaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Zgodnie z tÄ ustawÄ zakazane jest stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych. Jak to rozumieÄ?
Nieuczciwe praktyki rynkowe
ArtykuĆ 4 Ustawy stanowi, iĆŒ praktyka rynkowa stosowana przez przedsiÄbiorcĂłw wobec konsumentĂłw jest nieuczciwa, jeĆŒeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i w istotny sposĂłb znieksztaĆca lub moĆŒe znieksztaĆciÄ zachowanie rynkowe przeciÄtnego konsumenta przed zawarciem umowy dotyczÄ cej produktu, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu. Za nieuczciwÄ praktykÄ rynkowÄ uznaje siÄ w szczegĂłlnoĆci praktykÄ rynkowÄ wprowadzajÄ cÄ w bĆÄ d, czyli takÄ , ktĂłra w jakikolwiek sposĂłb powoduje lub moĆŒe powodowaÄ podjÄcie przez przeciÄtnego konsumenta decyzji dotyczÄ cej umowy, ktĂłrej bez wprowadzenia w bĆÄ d by nie podjÄ Ć.
Do uznania, iĆŒ dane dziaĆanie jest nieuczciwÄ praktykÄ rynkowÄ , niezbÄdnÄ rzeczÄ jest kumulatywne speĆnienie dwĂłch powyĆŒej wskazanych przesĆanek: (1) sprzecznoĆci z dobrymi obyczajami oraz (2) istotnego znieksztaĆcenia lub moĆŒliwoĆci znieksztaĆcenia zachowania rynkowego przeciÄtnego konsumenta. Sztuczne zawyĆŒanie cen przed promocjÄ z pewnoĆciÄ naleĆŒy uznaÄ za sprzeczne z dobrymi obyczajami, gdyĆŒ wprowadza w bĆÄ d konsumenta, co do okolicznoĆci ksztaĆtowania siÄ ceny w przeszĆoĆci. Tego rodzaju dziaĆanie wpĆywa rĂłwnieĆŒ na zachowanie konsumenta, ktĂłremu wydaje siÄ, iĆŒ przeceniony produkt kosztowaĆ przed promocjÄ duĆŒo wiÄcej, w zwiÄ zku z czym chÄtniej dokona zakupu takiego towaru. Zatem jak widzimy, nie ulega wÄ tpliwoĆci, iĆŒ praktyka sztucznego zawyĆŒania cen, nie jest zgodna z prawem.
Sankcje w zwiÄ zku ze stosowaniem nieuczciwych praktyk rynkowych.
W sytuacja stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych konsumentowi przysĆugujÄ poniĆŒej wskazane roszczenia:
zaniechania nieuczciwej praktyki;
usuniÄcia skutkĂłw nieuczciwej praktyki;
zĆoĆŒenia jednokrotnego lub wielokrotnego oĆwiadczenia odpowiedniej treĆci i w odpowiedniej formie;
naprawienia wyrzÄ dzonej szkody na zasadach ogĂłlnych, w szczegĂłlnoĆci ĆŒÄ dania uniewaĆŒnienia umowy z obowiÄ zkiem wzajemnego zwrotu ĆwiadczeĆ oraz zwrotu przez przedsiÄbiorcÄ kosztĂłw zwiÄ zanych z nabyciem produktu;
zasÄ dzenia odpowiedniej sumy pieniÄĆŒnej na okreĆlony cel spoĆeczny zwiÄ zany ze wspieraniem kultury polskiej, ochronÄ dziedzictwa narodowego lub ochronÄ konsumentĂłw.
Roznoszenie ulotek, mailing, telemarketing - jakie wymagania naleĆŒy speĆniÄ?
Jak juĆŒ przygotowaliĆmy wszystkie promocje w naszym sklepie, kolejnÄ rzeczÄ jest poinformowanie o tym naszych klientĂłw. JednakĆŒe i tu jest wiele aspektĂłw, na ktĂłre naleĆŒy zwrĂłciÄ uwagÄ. Zacznijmy od podstawy prawnej. ArtykuĆ 10 ust. 1-2 Ustawy o Ćwiadczeniu usĆug drogÄ elektronicznÄ stanowi, iĆŒ zakazane jest przesyĆanie niezamĂłwionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy bÄdÄ cego osobÄ fizycznÄ za pomocÄ ĆrodkĂłw komunikacji elektronicznej, w szczegĂłlnoĆci poczty elektronicznej. InformacjÄ handlowÄ uwaĆŒa siÄ za zamĂłwionÄ , jeĆŒeli odbiorca wyraziĆ zgodÄ na otrzymywanie takiej informacji, w szczegĂłlnoĆci udostÄpniĆ w tym celu identyfikujÄ cy go adres elektroniczny.
Zatem dziaĆania takie rozmowa telefoniczna lub wysĆanie maila z ofertÄ skorzystania z promocji, powinny byÄ poprzedzone uzyskaniem zgody adresata na taki kontakt. Kontakt z klientem wiÄ ĆŒe siÄ natomiast z przetwarzaniem danych osobowych klientĂłw, ale o tym juĆŒ w kolejnych wpisach.